Effektmodus tillater at effekt og gassrespons blir valgt for å tilpasse forhold. På supersport Ninja ZX-10R er tre moduser tilgjengelige: full, lav (som begrenser kraften til ca. 60 % av full) og mellommodus, som faller mellom de to.
Mer enn ganske enkelt halvering av full- og lavmodus-effektkurver, varierer ytelsesegenskapene i mellommodus avhengig av motorhastighet og gasspådrag. Ved mindre enn 50 % gass er motorytelsen vesentlig den samme som i lavmodus. Når du åpner gasspjeldet over 50 %, er det imidlertid mulig å oppnå opp til full kraft.
Dette avanserte motorstyringssystemet gir en mild motortype for normale kjøresituasjoner, men med muligheten for større kraft for rask akselerasjon. Variabel mellommodus tilbyr fører muligheten til å endre motorens ytelse ved bevisst bruk av gasshåndtaket (enten for enkel kontroll når du kjører i byen, eller for større respons når føreren ønsker rask akselerasjon). Denne typen teknologi gjør at supersport-maskiner kan nytes i et bredere spekter av situasjoner.