back to model

Kawasaki
Teknologi Engine management

Ever since our first motorcycle engine in 1950, Kawasaki has been continually pursuing new technologies in the creation of our high-performance engines. Today, our models are filled with numerous original Kawasaki technological features that have evolved over our long history.

KTRC (1-mode)

KTRC (Kawasaki TRraction Control) øker sikkerheten ved å hindre hjulspinn ved varierende friksjon i underlaget.

Ved aksellerasjon på glatt veibane vil bakhjulet lett spinne. KTRC (Kawasaki TRaction Control) er designet for å hindre hjulspinn som kunne medført at føreren mister kontoll over sykkelen. Som ABS hindrer blokkering av hjul ved bremsing, vil dette Kawasaki-original traction control system hindre bakhjulet i å miste grepet. Systemet gir føreren stor grad av økt sikkerhet ved kjøring på glatt underlag, som f.eks. våt veibane. KTRC leser hjulhastighet på for- og bakhjul med separate sensorer. Når systemet registrerer hjulspinn (bakhjulet roterer vesentlig raskere enn forhjulet), reduseres motorkraften slik at grepet gjennvinnes. KTRC kontrollerer motorkraften gjennom redusert fortenning, gjennom bensinmengde (via sub-throttle ventilene) og gjennom luftinntaket. Denne 3-veis kontrollen styrer systemet raskt og silkemykt, slik at korrigering av motorkraft føles svært naturlig. Teknologien i traction control systemet gjør det mulig å registrere tap av veigrep før føreren oppdager at bakhjulet spinner. KTRC gir føreren en advarsel om glatt veibane ved å bevisst forsinke første inngripen når bakhjulet mister grep. Først kommuniserer systemet et nøyaktig bilde av føreforhold, og hvor godt veigrep sykkelen har, for så å gi føreren nødvendig assistanse for maksimal sikkerhet. Dette er filosofien bak utviklingen av KTRC (Kawasaki TRaction Control) systemet.