Sammenlignet med Kawasaki’s tradisjonelle Uni-Trak fjæring bak, hvor støtdemperen monteres vertikalt - med Horisontal Back-link montert støtdemper, er demperen nesten horisontal.
På Kawasaki's originale støtdemper sitter demperen svært nær sykkelens tyngdepunkt, noe som i stor grad bidrar til massesentralisering. Og fordi det ikke er noen kobling eller demper som stikker ut under svingarmen, frigjør dette plass til et større eksos-forkammer (et ekspansjonskammer som ligger like oppstrøms for lyddemperen). Med et større forkammer kan lyddempersvolumet reduseres, og kraftige eksoskomponenter kan bli konsentrert nærmere midten av sykkelen, noe som ytterligere bidrar til massesentralisering.
Resultatet er kraftig forbedret håndtering. En annen fordel er at demperen er plassert langt borte fra eksosvarmen. Fordi det er vanskeligere for varme fra eksosanlegget å påvirke støtdemperolje og gasstrykk, er ytelsen til støtdemperen mer stabil.